The World’s Best Restaurants

Nu en dan deelt Spotify graag enkele wijsheden met ons. Zoals die éne over lijstjes.

Lijstjes. We houden allemaal van lijstjes! Boodschappenlijstjes, afspeellijstjes,… 

En ik hou vooral van “The World’s 50 Best Restaurants” lijstje.

Wat zijn de spannendste nieuwtjes rond dit lijstje?

1) De n°1 is reeds 3 jaar achtereenvolgend Noma in Denemarken (Kopenhagen). Noma serveert gerechten van eigen streek met een moderne toets. Geef toe, de Noordse keuken, zijn we daar allemaal niet een beetje benieuwd naar? Al gewoon omdat we het niet (zo goed) kennen? Ik wel! Zo benieuwd zelfs dat we ons op de wachtlijst hebben gezet in de ijdele hoop er een voet binnen te kunnen zetten tijdens onze vakantie in Scandinavië deze zomer. Misschien wist je het nog niet, maar bij zulke pareltjes van restaurants moet je máánden op voorhand reserveren, en dan nog. Dus keep on dreaming Ellen… 

2) Opvallende nieuwkomer is “Dinner by Heston Blumenthal” in UK (Londen). Nu ja, kan ik me wel voorstellen, met zo’n chefkok… “The Fat Duck” daalt wel met 8 plaatsen. Wellicht wat meer tijd gestoken in zijn nieuwe pareltje. 😉

3) Vorig jaar stond ons eigenste “Hof van Cleve” van Peter Goossens nog in de top 15, maar zakt dit jaar plaats 42 (!!). Zou zijn depressie er iets mee te maken hebben? (Story, mannekes, Story)

4) Onze noorderburen doen het beter, maar ook niet echt om over naar huis te schrijven: “Oud Sluis” van Sergio Herman staat op n°21 en zakt daarmee 4 plaatsen tegenover 2011. Misschien hebben beiden chefkoks zich wat te veel bezig gehouden met tvkok te spelen?

5) Zoals je kan zien, is Spanje het vaakst vertegenwoordigt in de top 10. Dit hoeft ons niet verbazen: in 2009 stond “El Bulli” op de 1ste plaats en ieder jaar bestaat de top 10 opvallend uit Spaanse restaurants. Zon, zee en lekker eten!

In welk restaurant uit de top 50 zouden jullie wel eens willen gaan eten?

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

7 reacties

  1. Ik zou in elk restaurant uit de tot 50 wel eens willen gaan eten! 🙂

    Beantwoorden
  2. ninadinners.nl

     /  1 mei 2012

    Die nummer 3 zou ik wel willen eten, alleen al omdat ik San Sebastian geweldig vind!

    Beantwoorden
    • Oh? is dat een leuk stadje? Wij zitten vaak veel zuidelijker als we in Spanje op reis gaan. 🙂 Maar je hebt geluk he: 2 van de top 10 beste restaurants ter wereld hebben hun zaak in jouw vakantiespot! Ik weet al wat er op uw planning staat de komende vakantie. 😉

      Beantwoorden
      • ninadinners.nl

         /  2 mei 2012

        Ja ik ben al best vaak in San Sebastian geweest, ik denk zo’n 10 x en vind het geweldig! Zo gezellig en aan de zee, je kunt er in de oude straatjes heerlijke pintxos eten in de barretjes, Baskische tapas! Die pintxos zijn vaak kunstwerkjes zo mooi en lekker! Alle Spanjaarden doen dat daar tussen de middag en aan het begin van de avond heel gezellig 🙂 Alleen voor het eten is het al een hele goede bestemming haha

      • Dat is ook iets waar ik van hou: die tapas! Spanje staat eigenlijk gelijk aan eten (de hele dag door), ook al denken vele mensen daar niet aan, vermoed ik. Zijn die pintxos zo anders als de doorsnee tapas pakweg in het zuiden?

  3. ninadinners.nl

     /  2 mei 2012

    Ik vind ze wel anders ja, ze zijn vrijwel altijd op een sneetje stokbrood en bevatten vaak echt veel verschillende ingrediënten. In de rest van Spanje zijn tapas meestal in bakjes en niet op brood. En alle pintxos worden uitgestald op de bar, je mag dan zelf een bord pakken en de pintxos pakken die je wilt eten, super leuk, nadat je klaar bent reken je af door het aantal prikkertjes te laten zien!

    Beantwoorden

Geef een reactie

