Banoffee pie

Banoffee pie is een Engelse klassieker uit de jaren ’80, maar ook vandaag de dag is deze taart nog steeds een watertandertje!

Zoals je al kan vermoeden, is de naam banoffee een samenvoegsel van banana en toffee, en deze zijn – stating the obvious – de hoofdingrediënten van de taart.

De inspiratie – of gewoonweg de motivatie – om een banoffee pie te maken, is wellicht gedreven doordat ik een 80ies baby ben, maar vooral door de bekende chef Heston Blumenthal (one of my favourites). Zijn restaurant The Fat Duck is world famous en verder is hij gekend voor zijn experimentele kijk op hedendaagse gerechtjes en brengt die tot uiting in de tv serie Heston’s Feast (which I love to watch). Het fragmentje uit Heston’s Feast 1980s dat mij inspireerde, kan je hier even bekijken:

Omdat ik mij momenteel nog niet echt zie opwegen tegen Blumenthals kookkunsten, hou ik het bij een traditionele Banoffee pie. Oh. Zo. Lekker.

Tip! Zoals ik in mijn nieuwjaarsbelofte heb beloofd (daarom is het een belofte, I guess), zal ik ook vaker mijn fouten met jullie delen, zodat jullie (en ikzelf) er uit kunnen leren en – vooral – voorkomen! Check hiervoor het puntje ‘Onthou!’.

Bereidingstijd: 70 min + afkoelen: 90 min

Ingrediënten: (5 taartjes)
Zanddeeg tartelletes:
250 g patisseriebloem
125 g kristalsuiker
125 g zachte boter (of microgolfoven)
1 ei
vanille-aroma 1/2 tl
snufje zout

Banoffee:
400 ml gecondenseerde melk
70 g bruine kandijsuiker
300 ml volle room
2 zakjes vanillesuiker
3 bananen
evt. cacaopoeder

Bereidingswijze:

Tip! Maak eerst je deeg klaar, want die moet minstens een uur rusten in de koelkast. Een uurtje later kan je aan de slag!

Om het zanddeeg te maken, verwijs ik jullie graag door naar de Basics pagina over zanddeeg waarin het proces in geuren en kleuren wordt uitgelegd!

Alvorens de banoffee vulling te maken, moet je eerst je taartjes blind bakken op 180°. Hoe doe je dit?

Neem wat bakpapier en knip in kleine vierkantjes (wel wat groter als je vormpjes). Plaats dit stukje bakpapier op je deeg en strooi daarin nu rijst, linzen of bakbonen totdat de bodem helemaal bedekt is. Uiteraard mag je niet morsen op je deeg!

Plaats nu het geheel in de oven voor zo’n 12 minuten op 180°. Aangezien deze keer de taartjes wel volledig doorbakken moeten zijn, verwijder je het bakpapier (en de rijst/linzen/bakbonen) en plaats je de taartjes nog 8 minuten in de oven. In totaal hebben ze dus 20 minuten in de oven gezeten op 180°. Laat de bodempjes nu afkoelen op een taartrooster.

Maak nu de toffee. Doe 400 ml gecondenseerde melk in een kookpotje samen met 70 g kandijsuiker. Verwarm op een middelhoog vuur en blijf roeren tot je een dikke karamelsaus krijgt. Dit duurt ongeveer 20 minuten.

Onthou! Het maken van de Banoffee pie liep niet echt van een leien dakje! Om te beginnen, kocht ik in de supermarkt de verkeerde melk (haast en spoed…). Dit had ik pas door nadat ik al een dik kwartier in de melk stond te roeren en er echt – letterlijk – niets gebeurde. Let er dus op dat je gecondenseerde melk koopt en niet geëvaporeerde of geconcentreerde melk!

Laat de toffee afkoelen alvorens in de bodempjes te gieten.

Onthou! Nadat ik eindelijk de juiste melk in huis had, ondernam ik een 2de poging en deze verliep heel wat anders. Ik had echter al wel een vermoeden dat het recept waarop ik me gebaseerd heb niet helemaal kösjer was. Op het internet – source of ALL information – zie je vaak dat je de gecondenseerde melk uren moet koken om toffee te maken terwijl ik er maar 20 minuten over deed. Bijgevolg: de toffee werd te hard na het afkoelen! Laten we het dus een snelle versie van banoffee pie noemen. 😉 Oplossing: maak de toffee terug warm met een drupje water, en je krijgt een heerlijke zachte toffee om je taartje af te werken.

Snij de bananen in plakjes en versier de taartjes.

Werk 300 cl room op met 2 zakjes vanillesuiker. Ik koos ervoor om (grote) toefjes te maken aangezien dit ook wel retro uitstraalt. Je kan natuurlijk ook gewoon met een lepel wat slagroom op de taartjes doen.

Tip! Werk eventueel af met wat cacaopoeder, nog zoiets retro. En vooral: geniet van de 80ies!

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

6 reacties

  1. inkellskitchen

     /  28 april 2012

    Altijd leuk en erg indrukwekkend om Heston Blumenthal in actie te zien. I love a good Banoffee pie! Hoop dat je extra hebt genoten van je taartjes na het ‘gedoe’ met de melk 😉

    Beantwoorden
  2. Zalige taartjes! Van de overschot van het deeg kan je ook lekkere koekjes bakken. 😉

    Beantwoorden
  3. ninadinners.nl

     /  2 mei 2012

    Dat ziet er heerlijk uit! Echt heel mooi, die wil ik zeker een keer maken 🙂

    Beantwoorden
    • Bedankt! Het is echt de moeite waard, maar uhm let er wel op dat je voldoende ruimte in je buik over laat, het vult nogal goed. 😉

      Beantwoorden

Geef een reactie

