Review: Mini-muffinmaker

Naast de talloze familiefeesten, vier ik, naar eigen gecreëerde traditie, ook jaarlijks kerst met mijn vrienden. Enkele dagen na de kortste dag van het jaar en voor het begin van het nieuwe jaar komen wij allen samen om – we moeten eerlijk zijn- te vreten en cadeautjes te innen. Die cadeautjes krijg je bij ons enkel door spelletjes en vooral opgewekte competitiedrang. Maar stel er je niet al te veel bij voor; je gaat in ieder geval niet met lege handen naar huis. En zo bleek ook dit jaar een succes… voor Hazel. Zij heeft gestreden en won: de mini-muffinmaker!

Nadat zij de beruchte mini-muffinmaker had uitgetest, en hier ook een review over schreef op haar blog, besloot ze dat ook ik eens chocolademuffins moest maken in dit toestelletje. Dit doe ik uiteraard met plezier! Ik vertel jullie er graag alles over zodat jullie zelf kunnen beslissen om al dan niet tot de aankoop van zo’n toestel over te gaan.

Aangezien ik er van uit ga dat zulke toestellen vooral gericht zijn op gebruiksgemak, vond ik het een leuk idee om de mini-muffinmaker te laten uittesten door mijn 14jarige schoonzusje Elise (met mijn hulp). Zij maakte een beslag voor chocolademuffins, waarvan jullie later ook nog het hele recept krijgen!

De mini-muffinmaker kan tot 7 mini-muffins maken in zo’n 20 minuten tijd. Het enige wat je hoeft te doen, is het toestel in het stopcontact steken en even laten voorverwarmen. Wanneer het lichtje groen oplicht, kan je het muffinbeslag in de gaatjes storten. Ik heb ze 2/3 vol gedaan omdat je dit ook zo doet bij een gewone bakplaat. 

Het merk ontbreekt mij. Ik weet enkel dat ie Duits is, want dat was de enige taal in de handleiding. Gelukkig heb je de handleiding niet nodig om met het toestel te kunnen werken!

Nu, wat vonden wij er van? 
PRO:
– Je hebt geen oven nodig, enkel dit toestel en een stopcontact.
– Je hoeft de vormpjes niet in te vetten met boter.
– De muffins zijn krokant vanbuiten en sappig vanbinnen, zoals het moet!
– Het design valt wel mee, maar goed, wat verwacht je er van?
– De afmetingen zijn 20 x 20 x 15. Niet erg groot, dus best wel handig.
– De kostprijs weet ik uiteraard niet (want het was een cadeautje), maar die valt waarschijnlijk wel mee. 

CON:
– Na 10 minuten tijd begint er wat rook te ontsnappen uit het toestel. Misschien onder de dampkap plaatsen?
– Het toestel wordt erg warm dus zeker opletten dat je je niet verbrandt!
– Mini-muffins mag je letterlijk nemen: ze waren mini.  En eigenlijk waren ze ook niet echt mooi gerezen. 
– Weer een toestel erbij in je keuken! Waar moet je dat ook nog gaan opbergen? 

Even ter vergelijking: een mini-muffin uit het toestel en één vers van de bakplaat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Zou ik het zelf aankopen?
Waarschijnlijk niet, omdat:
– de muffins even lang in het toestel moeten als in de oven
– een bakplaat gebruiken even makkelijk gaat
– ik geen plaats meer heb om zo’n toestel op te bergen 

Voor wie kan het wel handig zijn?
Als je geen oven hebt en toch graag verse muffins eet, is de aanschaf van zo’n toestel uiteraard goedkoper. Ook als je houdt van proeverijtjes zijn deze muffins van perfecte grootte voor jou!

Maar ik vond het wel heel leuk om de mini-muffinmaker eens uit te testen! 

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. Matthias

     /  15 maart 2012

    Eigenlijk is het gewoon een croque-monsieur machine maar dan met gaten in he 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

