Clafoutis met perziken

Clafoutis kan je beschouwen als een soort ‘dikke pannenkoek’. Dit eenvoudig nagerechtje is afkomstig uit Frankrijk en wordt traditioneel met kersen gemaakt. Vandaag toon ik jullie mijn versie: clafoutis met perziken!

Algemene bereidingstijd: 10 min (voorbereiden) + 5 min + 35-40 min (bakken)

Ingrediënten: (taartvorm 25 cm) 
250 ml melk
125 gr patisseriebloem
75 gr kristalsuiker
1 zakje vanillesuiker 
3 eieren
2 x perzik op sap
snufje zout 
evt. amandelschilfers ter afwerking

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 170°.
Klop de eieren op met de kristal- en de vanillesuiker tot een lichtgele schuimige massa. 

Zeef nu de bloem met het snufje zout boven het eiermengsel. 
Voeg tenslotte ook de melk toe en meng goed.

Smeer de vorm in met boter en bloem. Bedek de bodem met een klein laagje van het beslag. Plaats dit een 5tal minuutjes in de oven. 

Laat de perziken uitlekken en verdeel ze over het reeds gebakken bodempje. Ik heb hier zowel halve perziken als schijfjes gebruikt omdat ik die nog in de kast had staan. Gebruik gerust datgene wat je zelf het lekkerste vindt!

Bedek de perziken met de rest van het beslag. 

Plaats de vorm terug in de oven gedurende 35 à 40 min. Je kan achteraf eventueel afwerken met amandelschilfers (wat ik dus blijkbaar vergeten ben ;)).

Tip! Clafoutis wordt traditioneel lauw gegeten, een beetje zoals Tarte Tatin dus. Smakelijk!

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

4 reacties

  1. Ik heb dit een keer met kersen gemaakt, was een beetje mislukt. Die van jou ziet er een stuk mooier en beter uit!

    Beantwoorden
    • Bedankt! Ik moet toegeven dat ik ook wel heb moeten leren uit mijn fouten hoor; ik had de vorm niet ingesmeerd met boter waardoor ik de taart er niet uit kreeg, lol. 😀

      Beantwoorden
  2. Hoi Ellen, ziet er erg mooi uit, jouw taart!
    Ik ben hier voor’t eerst, leuke blog heb je!
    Groetjes
    Marian

    Beantwoorden
    • Dankjewel! 😀 Jouw blog ziet er ook verrukkelijk uit! Kom hier gerust regelmatig een kijkje nemen; ik doe alvast hetzelfde bij jou. 😉

      Beantwoorden

Geef een reactie

