Rabarber-kaastaart met Jules Destrooper boterwafeltjes

Al zeg ik het zelf, dit is één van mijn beste creaties, seriously.

Waarom? 3 redenen:
1) De bodem is een crumble van Jules Destrooper boterwafeltjes (don’t we all love them?)
2) Vanille-kaastaart is heaven. En helemaal te bereiden zonder oven!
3) De aciditeit van de rabarber met de zoete kaastaart en de crunch van de boterwafeltjes…

Bereidingstijd: 3 uur + 1 nachtje
Ingrediënten: (springvorm 16 cm)
Bodem:
150 gr Jules Destrooper boterwafeltjes
80 gr boter

Vanille-kaastaart:
10 blaadjes gelatine
500 gr roomkaas of volle platte kaas
250 ml slagroom
160 gr suiker
2 zakjes vanillesuiker
3 eierdooiers
1/2 tl vanille-aroma

Rabarbergelei:
8 blaadjes gelatine
1 bussel rabarber
4 el suiker

Bereidingswijze:
Stap 1: bodem van Jules Destrooper boterwafeltjes

Verkruimel 150 gr Jules Destrooper boterwafeltjes in een kom. De stukjes mogen redelijk groot zijn.

Smelt 80 gr boter (in de microgolfoven) en meng dit met de verkruimelde boterwafeltjes. Giet het geheel in een springvorm.

Tip! Ik doe toch bakpapier in de vorm, ook al gaan we niet bakken. Zo plakt de bodem toch zeker niet aan de vorm.

Plaats de vorm in de koelkast.

Stap 2: vanille-kaastaart

Tip! Hou er rekening mee dat de vanille-kaastaart minstens 2 uur, maar liefst 1 nacht moet opstijven in de koelkast!

Week 10 blaadjes gelatine in koud water voor minstens 5 minuten.

Meng ondertussen 500 gr platte kaas, 160 gr suiker, 3 eierdooiers en 1/2 tl vanille-aroma in een kom. Blijf mengen tot het geheel glad en redelijk stevig is geworden.

Tip! Als je geen keukenmachine hebt (zoals ik), gebruik je toch beter geen mixer. Heel je keuken zou wel eens kunnen vol hangen met het beslag (zo blijkt uit ervaring ;-))! Gebruik dus je mankracht en meng met een goede, oude garde.

Mix nu de slagroom met 2 zakjes vanillesuiker tot een lobbige massa. Niet te lang kloppen, dat is niet nodig.

Meng daarna de slagroom onder het plattekaasbeslag en zet even opzij.

Nu, gelatine lost enkel op in een warme vloeistof en wij werken nu met een koude vloeistof. Dus we zitten met een probleem. Maar problemen zijn er om op te lossen!
Hoe? Lees hier mijn tips!

Knijp de gelatine uit en laat het smelten op een zacht vuurtje onder constant roeren. Je hoeft er geen vloeistof bij te doen, enkel er op letten dat je de gelatine af het vuur haalt wanneer het volledig gesmolten is.

Als je nu de warme gelatine bij je koude beslag zou doen, kunnen er gelatinebubbeltjes achterblijven. Voorkom dit door geleidelijk de temperatuur van de gelatine naar beneden te krijgen. Er zijn waarschijnlijk verschillende technieken, maar dit is de mijne:

Doe de vloeibare gelatine in een (propere) beslagkom en neem 1 eetlepel van het beslag. Roer het snel door de gelatine tot die volledig is opgelost. Neem nu terug je garde en doe weer 1 eetlepel van het beslag bij de opgeloste gelatine en roer goed door. Zo ga je verder (tegen het einde aan kan je steeds meer beslag erbij doen) tot je alle beslag bij de gelatine hebt gedaan.

Onthou! Als je gelatine toch niet goed opgenomen wordt en er gelatinebubbeltjes zijn ontstaan, kan je het beslag zeven en opnieuw beginnen met een nieuwe lading gelatine.

Giet het beslag nu uit over de bodem van boterwafeltjes. Plaats in de koelkast voor minstens 2 uur, maar het liefst 1 nacht.

Stap 3: rabarbergelei

Was de rabarber en snij in gelijke stukjes. Doe dit in een pot met een bodempje water en 4 eetlepels suiker.

Laat het geheel sudderen (met deksel) op een laag vuurtje tot een compôte.

Week ondertussen 8 blaadjes gelatine in koud water.

Wanneer de rabarbercompôte klaar is, laat je die afkoelen tot kamertemperatuur. Doe er dan je gelatineblaadjes bij en roer goed.

Tip! Je kan er eventueel wat rode kleurstof aan toevoegen voor een mooier contrast met de kaastaart!

Laat het rabarber-gelatinemengsel verder afkoelen tot ‘minder dan lauw‘ en giet over de vanille-kaastaart.

Plaats het geheel minstens 2 uur in de koelkast.

Tip! Wanneer je de taart uit de springvorm wil halen, snij je de zijkant best voorzichtig los met een scherp mes.

Een reactie plaatsen

12 reacties

  1. Hmm… het water komt me in de mond! Ik ben verzot op dessertjes met rabarber en ik heb er hier net liggen thuis :-)
    En ik zie dat je al meteen gebruik hebt gemaakt van de stap-voor-stap foto’s: leuk!

    Beantwoorden
    • Haha, wel begin er aan zou ik zeggen! ;-) Je kan het uiteraard ook met andere koekjes maken he.

      Zo’n stap-voor-stap foto’s gebruik ik altijd omdat ik ondervonden heb dat sommige mensen dat soms echt wel handiger vinden (lees: keukenklunzen). ;-)

      Beantwoorden
      • Helaba,
        Doordat ik een link zette op mijn blog naar jouw receptje kreeg ik telefoon van een collega die dit recept aan het uittesten was. Ze vroeg of het klopte dat er 2,5 liter slagroom nodig was. Ik vertelde haar dat ik er 1 doosje voor had gebruikt. Dus ik denk dat het in je receptje 250 ml slagroom moe zijn. Even deze tip zodat je het kan aanpassen.
        Liefs, Joke

      • Inderdaad Joke, helemaal juist! Ik las toevallig het recept ook nog eens na en ik merkte mijn domme domme fout ook. Uiteraard bedoelde ik 250 ml. ;-) Héél leuk trouwens dat je collega het receptje maakt! Laat weten wat ze er van vond! (en bedankt om het nog eens even te melden, mag je altijd doen!)

  2. Alice

     /  17 mei 2012

    Jij bent kennelijk ook volop aan het koken met rabarber.
    Dit ziet er echt heerlijk uit!!!!!

    Beantwoorden
    • Bedankt! En ze proefde ook heerlijk! ;-) Ik vind rabarber zó lekker, en het is echt de groente (gek genoeg!) van het moment.

      Beantwoorden
  3. inkellskitchen

     /  20 mei 2012

    Yummy : ben ook gek op rabarber en cheesecake ;-)

    Beantwoorden
  4. Hej Ellen, wat een superrecept!
    De combinatie ljikt me super, die kaas met de rabarber. Ik ben dol op rabarber en dit lijkt me zoooo lekker!
    Groetjes
    Marian

    Beantwoorden
    • Dankuwel Marian! ;-) Ik ben ook echt gek op rabarber, maar mijn vriend niet. Raar maar waar (haha, denk het niet) vindt hij deze combinatie hééééérlijk. :D Ideaal trouwens voor op zo’n warme dag als deze…

      Beantwoorden
  5. Oh my, dit ziet er zoooo lekker uit!!
    Maar waarschijnlijk heel veel werk, denk niet dat ik dit zou kunnen!!

    Beantwoorden
    • Thanks! ^^ Het is wel wat werk (je kan ook het beste een dagje op voorhand beginnen), maar het is al de moeite waard! :-)

      Beantwoorden

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 747 andere volgers

